Citi meža infrastruktūras objekti

Bez meža autoceļiem, tiltiem, caurtekām un meža meliorācijas sistēmām, AS "Latvijas valsts meži" veido, uztur un pārrauga arī dažādus citus nozīmīgus meža infrastruktūras objektus, kas būtiski meža apsaimniekošanai.

Koka vairogu brauktuves

Koka vairogu brauktuves

Koka vairogu brauktuves (KVB) ir specifisks risinājums augsnes nestspējas palielināšanai. KVB veido no skujkoku zāģmateriāliem izgatavotiem koka vairogiem, kas ir 3,5 metrus plati un metru gari. Vairogu brauktuves ir paredzētas īslaicīgai lietošanai un tās ieklāj uz iepriekš izlīdzinātas grunts arī bezceļa apstākļos. No koka veidotā brauktuve ir pietiekami plata un izturīga, lai pa to pārvietotos kokvedēji ar kopējo masu 52 tonnas.

Katru gadu LVM izveido ap 20 KVB objektu, pa kuriem transportē 80 000-100 000 m3 kokmateriālu.

Tradicionālā meža autoceļa konstrukcija pārsvarā ir ekonomiski izdevīgāka nekā koka vairogu konstrukcija, tomēr ir situācijas, kur pagaidu ceļu pielietošana var izrādīties efektīvākais vai pat vienīgais risinājums.

 KVB noteikumi un specifikācijas:

Koksnes autoceļa izgatavošanas tehniskie noteikumi

pdf / 150.8 KB

Pielikums: koksnes autoceļa izgatavošanas tehniskie noteikumi

pdf / 2.8 MB

Koksnes autoceļa izveidošanas tehniskie noteikumi

pdf / 168.6 KB

Pielikums: koksnes autoceļa izveidošanas tehniskie noteikumi

pdf / 272.8 KB

Koksnes autoceļa pamatnes iesēduma remonts

pdf / 60.8 KB

Meža infrastruktūras objektu ekspluatācijas noteikumi 2022

pdf / 338.1 KB

Koksnes ceļa ekspluatācijas un uzturēšanas vadlīnijas

pdf / 1.9 MB

Kvartālstigas

Kvartālstigas

Kvartālstigas sadala meža masīvu kvartālos. Pateicoties šim sadalījumam, iespējama mežaudžu sistematizēšana un uzskaite. Kvartālstigas izmanto gan meža apsaimniekošanas, gan ugunsdzēsības vajadzībām.

Lai kvartālstigas būtu labā stāvoklī un ērti lietojamas, tās jāuztur, veicot augošu vai sausu kokaugu nozāģēšanu un novākšanu. Novāktais materiāls tiek sakrauts gar vienu stigas malu.

Mineralizētās joslas

Mineralizētās joslas

Mineralizēto joslu atjaunošana un uzturēšana ir viens no pasākumiem meža ugunsgrēku izcelšanās un izplatīšanās risku mazināšanai. Teritorijās, kur ugunsgrēka izcelšanās draudi ir lielāki, stigās ar lauksaimniecības tehnikas palīdzību tiek uzirdināta augsnes virskārta. Šādas stigas sausos mežu masīvos kalpo kā barjera uguns liesmām

Mineralizētās joslas var tikt ierīkotas gar ceļiem, dzelzceļa līnijām, neapstrādātām lauksaimniecības zemēm un liela izmēra skujkoku jaunaudzēm, lai primāri kavētu izcēlušos meža ugunsgrēku izplatīšanos, kā arī atvieglotu pārvietošanās iespējas ar meža ugunsdzēsības transportlīdzekļiem.

Katru gadu mineralizētās joslas tiek atjaunotas un uzturētas ugunsdrošā stāvoklī.

Ūdens ņemšanas vietas

Ūdens ņemšanas vietas

Ūdens ņemšanas vietas paredzētas, lai meža ugunsgrēka izcelšanās gadījumā meža ugunsdzēsējiem būtu iespēja sūknēt ūdeni un veikt ugunsdzēsības darbus. Ūdens ņemšanas vietas pārsvarā plāno pie meža autoceļiem un dabiskajām brauktuvēm.

Šobrīd LVM apsaimniekotajā teritorijā ir 2747 ūdens ņemšanas vietas, tās ir gan mākslīgi veidotas, gan iekārtotas pie dabiskajām ūdenstecēm un ūdenstilpēm.

Arī ūdens ņemšanas vietas jāuztur labā stāvoklī: ap ūdens ņemšanas vietu regulāri jānovāc traucējošais apaugums (koki, krūmi), jāveic gultnes tīrīšana no dūņām, sanesumiem, jāuzlabo piebraucamā ceļa pieejamība un, ja nepieciešams, jāuzstāda vai jāatjauno barjeras satiksmes drošības uzlabošanai.