Mežsaimniecības darbs tiek organizēts dažādos laikapstākļos. Lai nodrošinātu koksnes resursu pieejamību pārstrādes industrijai un plānotās kokmateriālu piegādes tiktu veiktas noteiktajos termiņos un apjomos arī ilgstoši lietainos un slapjos laika apstākļos, saudzējot gan meža, gan valsts nozīmes ceļus, aizvadītajā gadā AS “Latvijas valsts meži” (LVM) uz atsevišķu līgumu pamata sāka izmantot specifisku kokmateriālu pārvadāšanas pakalpojumu – kokvedējus, kas aprīkoti ar riepu spiediena kontroles sistēmu.
“Attīstoties tehnoloģijām transporta jomā, LVM pirmo reizi rīkoja konkursu pakalpojumu sniedzējiem par kokvedēju pakalpojumu “ar papildu pievienoto vērtību” – riepu spiediena kontroles sistēmu. Kokvedēja vadītājs, pateicoties šai sistēmai, var ērti un vienkārši regulēt spiedienu kokvedēja sastāva riepās, nodrošinot konkrētiem braukšanas apstākļiem piemērotāko spiedienu riepās.
Ieguldītais darbs un šāda atsevišķa pakalpojuma iegāde izrādījās īpaši aktuāla šī gada slapjajā rudenī un “neesošajā” ziemā. Jau vairāk nekā trīs mēnešus ir spēkā līgumi par šādi aprīkotu kokvedēju izmantošanu kokmateriālu pārvadājumos un tas sevi ir pilnībā attaisnojis un apstiprina šādas tehnikas priekšrocības noteiktos apstākļos,” skaidro LVM Loģistikas vadītājs Mārtiņš Krūze.
Šādi aprīkots transportlīdzeklis ne tikai uzlabo kokmateriālu pieejamību sliktos laika apstākļos, nepasliktinot ceļu stāvokli, bet arī samazina infrastruktūras ikdienas uzturēšanas izmaksas: ja pa zemas nestspējas ceļiem kokmateriālus transportē ar kokvedēju, kurš aprīkots ar riepu spiediena kontroles sistēmu, noteiktos apstākļos un vietās nav nepieciešami atsevišķi ceļu uzturēšanas darbi, kas būtu nepieciešami ierasto kokvedēju izmantošanas gadījumā.
Šobrīd ir noslēgti kokmateriālu pārvadājumu līgumi, kuru izpildē iesaistīti astoņi kravas kokvedēji, kas aprīkoti ar riepu spiediena kontroles sistēmu.
Kravas kokvedēji, kas sniedz pārvadājumu pakalpojumus LVM, ir aprīkoti ar tehnoloģijām, kas sniedz iespēju optimizēt un saņemt darba uzdevumus elektroniski, to skaitā, katras kravas transportēšanai ir sagatavots konkrēts attiecīgajā situācijā labākais maršruts, tādējādi novēršot risku, ka krava tiek transportēta pa ceļu, kas tajā brīdī nav piemērots braukšanai, piemēram, ilgstošu nokrišņu dēļ.
Pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, LVM ir izstrādājusi IS risinājumus, kas uzlabo ikdienas darbu plānošanu un īstenošanu, piemēram, LVM izveidotā ģeotelpiskās informācijas programma LVM GEO sniedz informāciju par konkrētā brīdī aktuālu un kokvedējam izmantojamu ceļu un krautuvju informāciju, tostarp arī par aktuāliem ceļu lietošanas ierobežojumiem, kas radušies nelabvēlīgu laika apstākļu dēļ.
Lasīt vairāk: