27 • 11 • 2024

Latvijā atjaunos purvu ekosistēmas

2024. gada rudenī sākās jauns purvu atjaunošanas projekts.

Projekta nosaukums ir

“Purvu ekosistēmu atjaunošana īpaši aizsargājamās dabas teritorijās”.

Projektu īsteno Latvijas valsts meži un Dabas aizsardzības pārvalde.

Šim projektam naudu piešķīrusi Eiropas Savienība un Latvijas valsts.

Projekts beigsies 2029. gadā.

Šajā laikā projekta darbinieki atjaunos purvus

vismaz 1500 hektāru platībā.

Projekts palīdzēs uzlabot Eiropā nozīmīgu purvu stāvokli

un saglabāt purva augu un zvēru daudzveidību.

Ko darīs projektā

Purvus atjaunos un uzturēs ar mežsaimniecības metodēm.

Piemēram, purvos aizraks grāvjus un retinās kokus.

Darbus veiks septiņās īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.

Latvijas valsts meži strādās dabas liegumos:

  • Raķupes ielejā,
  • Kārķu purvā,
  • Paņemūnes mežos,
  • Palšu purvā,
  • Supes purvā.

Dabas aizsardzības pārvalde strādās:

  • Ķemeru Nacionālajā parkā,
  • Gaujas Nacionālajā parkā.

Tik plaši purvu atjaunošanas darbi Latvijā notiks pirmo reizi.

Galveno uzmanību projekta darbinieki veltīs ūdens aprites regulēšanai.

Pareizs ūdens daudzums ir ļoti būtisks purva augiem un dzīvniekiem.

Laika gaitā ūdens daudzums ir mazinājies, un tas ir jāatjauno.

Tad purvos varēs izdzīvot reti augi un dzīvnieki.

Tāpat purvos uzkrājas siltumnīcefekta gāzes.

Gāzu uzkrāšanās purvos mazina klimata pārmaiņas.

Šis projekts būs teicams dabas aizsardzības piemērs.

Projekta komanda sadarbosies ar dabas speciālistiem.

Projekta komanda ievēros norādes par augu un dzīvnieku sugu saglabāšanu.

Projekta beigās notiks konference.

Tajā projekta komanda dalīsies ar iegūtajām zināšanām.

Tas palīdzēs uzturēt citus purvus arī nākotnē.

Vēl projektā paredzētas dažādas aktivitātes.

Projekta komanda informēs un izglītos cilvēkus par purvu uzturēšanu.

Vienā no purviem veidos dabas taku.

Dabas taka būs pieejama arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Projektam izvēlēti 20. gadsimta beigās apsaimniekotie purvi.

Tie agrāk ir susināti, un tajos ir iegūta kūdra.

Tāpēc purvi šobrīd ir izmainīti.

Purvu stāvoklis ir kļuvis sliktāks.

Mainījušies arī purva augi un dzīvnieki.

Visi projektā iekļautie purvi ir atšķirīgi.

Veicamie darbi tiks noteikti katram purvam atsevišķi.

Darbi būs atkarīgi no purva stāvokļa, purva augiem un dzīvniekiem.

Purvos veiks šādus darbus:

  • aizraks grāvjus,
  • izvāks purvam neraksturīgos kokus un krūmus,
  • retinās biezi saaugušus kokus un krūmus.

Latvijas purvi

Purvi ir viena no Latvijas dabas bagātībām.

Tie klāj 10–15 % Latvijas teritorijas.

Lielākā daļa Latvijas purvu ir aizsargājami.

Purvos ir nabadzīga augsne un zema temperatūra.

Tāpēc tajos aug unikāli augi un dzīvo reti sastopami dzīvnieki.

Šie augi un dzīvnieki spēj pielāgoties apstākļiem purvā.

Viens no īpašākajiem augiem Latvijas purvos ir rasene.

Rasenes ir augi­–kukaiņēdāji.

Tāpat Latvijas purvos dzīvo retas gliemju, kukaiņu un putnu sugas.

Pavasaros un rudeņos purvos atpūšas ceļojošie ūdens putni.

Kāpēc purvi jāatjauno

Purvu atjaunošana palīdz samazināt cilvēka negatīvo ietekmi uz dabu.

Šādu mērķi izvirzījusi gan Latvija, gan Eiropas Savienība.

Dabiskos, cilvēka neskartos purvos uzkrājas dažādas gāzes.

Purva augi uzsūc ogļskābo gāzi.

Kūdra uzsūc un aiztur oglekli.

Tas palīdz uzlabot gaisa kvalitāti.

Projekta finansējums

Projekta nosaukums ir

“Purvu ekosistēmu atjaunošana īpaši aizsargājamās dabas teritorijās”.

Projekta numurs ir 6.1.1.7/1/24/I/001.

Projekta kopējais finansējums ir 7 058 824 eiro.

No valsts budžeta projektam piešķirti 1 058 824 eiro.

Sešus miljonus eiro piešķīris Eiropas Taisnīgas pārkārtošanās fonds.

Taisnīgas pārkārtošanās fonds palīdz Eiropas Savienības valstīm

īstenot Eiropas zaļo kursu jeb samazināt cilvēka ietekmi uz dabu.

lidzfinanse esnap