Pētnieki sāk purvu uzraudzību

AS “Latvijas valsts meži” noslēdza līgumu ar Latvijas Universitāti.

Universitātes pētnieki uzraudzīs piecus purvus.

“Latvijas valsts meži” šos piecus purvus apsaimniekos.

Darbi notiks projektā

“Purvu ekosistēmu atjaunošana īpaši aizsargājamās dabas teritorijās”.

Uzraudzības laikā universitātes komanda:

  • vērtēs paveiktos darbus;
  • izstrādās ieteikumus purvu apsaimniekošanai nākotnē.

Universitātes pētnieki uzraudzīs šos piecus purvus visu projektu.

Projekts beigsies 2029. gada rudenī.

Pētnieki uzraudzīs:

  • kāds ir ūdens līmenis purvā;
  • kādi augi aug purvā;
  • kādi dzīvnieki dzīvo purvā.

Katrā purvā tiks izveidoti kontroles laukumi.

Visu informāciju iegūs no kontroles laukumiem.

Informācija palīdzēs noteikt purvā veikto darbu rezultātu.

Pētnieki sāks uzraudzību jau šajā pavasarī.

 

Kāpēc vajadzīga purvu uzraudzība

“Purvu uzraudzība projektā ir obligāta.

Tā mēs iegūsim informāciju

par mūsu darba ietekmi uz purviem.

Uzraudzībai visos purvos izmantos vienādas metodes.

Tās ir apstiprinātas agrākos projektos Latvijā.

Turklāt purvi būs jāapsaimnieko arī nākotnē.

Tāpēc iegūtā informācija palīdzēs izvēlēties pareizās darba metodes.”

Tā skaidro “Latvijas valsts mežu”

vides projektu vadītājs Helmuts Hofmanis.   

 

Uzraudzības darbi

Projektā uzraudzīs augu un dzīvnieku skaitu purvos.

To darīs speciāli izveidotos kontroles laukumos.

Laukumos saskaitīs visus augus un dzīvniekus

un noteiks to vidējo skaitu purvā.

Tāpat kontroles laukumos pārbaudīs ūdens līmeņa izmaiņas.

Latvijas Universitātes vadošais pētnieks Andis Kalvāns norāda:

"Šī ir laba iespēja iegūt datus no purviem visā Latvijā.

Uzraudzības laikā vēlamies saprast:

  • kā klimata pārmaiņas ietekmē purvus;
  • kā mainās ūdens līmenis purvā;
  • cik ātri purvs pielāgojas izmaiņām dabā;
  • kā attīstās purvi salīdzinājumā ar mežiem.”

Uzraudzībai jābūt pilnīgai.

Tāpēc universitātes komanda analizēs

datus par augiem, dzīvniekiem un ūdens līmeni.

Šos datus apkopos visos projekta posmos:

  • pirms darbu sākšanas;
  • dabu laikā;
  • pēc darbu beigām.

 

Kur īstenos projektu?

Darbus veiks septiņās īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.

“Latvijas valsts meži” strādās dabas liegumos:

  • Raķupes ielejā,
  • Kārķu purvā,
  • Paņemūnes mežos,
  • Palšu purvā,
  • Supes purvā.

“Latvijas valsts meži” apsaimniekos 1125 hektāru lielu teritoriju.

Dabas aizsardzības pārvalde strādās nacionālajos parkos:

  • Ķemeru Nacionālajā parkā,
  • Gaujas Nacionālajā parkā.

Dabas aizsardzības pārvalde apsaimniekos 375 hektāru lielu teritoriju.

Purvus atjaunos un uzturēs ar mežsaimniecības metodēm.

Piemēram, purvos aizraks grāvjus un retinās kokus.

 

Projekta finansējums

Projekta nosaukums ir

“Purvu ekosistēmu atjaunošana īpaši aizsargājamās dabas teritorijās”.

Projekta numurs ir 6.1.1.7/1/24/I/001.

Projekta kopējais finansējums ir 7 058 824 eiro.

No valsts budžeta projektam piešķirti 1 058 824 eiro.

Sešus miljonus eiro piešķīris Eiropas Taisnīgas pārkārtošanās fonds.

Taisnīgas pārkārtošanās fonds palīdz Eiropas Savienības valstīm

īstenot Eiropas zaļo kursu jeb samazināt cilvēka ietekmi uz dabu.

 

co nap lvm