03 • 06 • 2003

Semināra par VAS „Latvijas valsts meži” 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros organizēto atklāto konkursu gaitu un līgumu slēgšanas procedūru protokola melnraksts

Šis ir semināra protokola melnraksts, kādu to pierakstīja protokolētāji. Tāpēc gaidām arī jūsu, semināra dalībnieki, precizējumus un labojumus, kurus lūdzam sūtīt uz e-pastu Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt. . Organizētāju vārdā, Tomass Kotovičs.

Semināra

Par VAS „Latvijas valsts meži” 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības

pilotprojekta ietvaros organizēto atklāto konkursu gaitu

un līgumu slēgšanas procedūru

PROTOKOLA MELNRAKSTS

Šis ir semināra protokola melnraksts, kādu to pierakstīja protokolētāji. Tāpēc gaidām arī jūsu, semināra dalībnieki, precizējumus un labojumus, kurus lūdzam sūtīt uz e-pastu Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt. . Organizētāju vārdā, Tomass Kotovičs.

Salaspilī 2003. gada 3. jūnijā

Sākums: plkst. 10:00.

Seminārā piedalās: LR Zemkopības ministrijas, VAS „Latvijas valsts meži”, Latvijas Kokrūpniecības federācijas, Latvijas Mežizstrādātāju savienības un citu meža nozares asociāciju pārstāvji, kā arī vairāk nekā 90 (reģistrējušies) meža nozares uzņēmumu pārstāvji.

Semināru vada: VAS „Latvijas valsts meži” Komunikācijas daļas vadītājs T.Kotovičs;

Semināru protokolē: VAS „Latvijas valsts meži” Apaļkoksnes piegādes juriskonsulte A.Kārkliņa.

I.daļa

1. Semināru atklāj A. Ozols – LR Zemkopības ministrijas valsts sekretāra vietnieks.

2. Latvijas kokrūpniecības federācijas prezidenta J. Biķa uzruna.

3. VAS „Latvijas valsts meži” prezidenta R. Strīpnieka uzruna.

4. T. Kotovičs iepazīstina klātesošos ar dienas kārtību.

5. Ziņojums par VAS „Latvijas valsts meži” koksnes resursu tirdzniecības modeļa evolūcijas gaitu.

Ziņo: J.Birģelis – LR Zemkopības ministrijas Meža politikas departamenta direktors.

Jautājumi, komentāri:

- I.Kovisārs (A/s „Lindeks”) izsaka viedokli, ka šajā seminārā vairāk vajadzētu sniegt konkrētus vērtējumus un secinājumus par apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta rezultātiem.

- T.Kotovičs (VAS LVM) paskaidro, ka šī semināra mērķis ir izskatīt jautājumus, kas saistīti ar VAS LVM organizēto konkursu gaitu un līgumu slēgšanas procedūru, jo kokmateriālu piegādes ir tikai nesen uzsāktas. Visa pilotprojekta rezultātu izvērtēšana tiks veikta šī gada nogalē.

6. Ziņojums par 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros organizēto atklāto konkursu gaitu un līgumu slēgšanas procedūru.

Ziņo: A.Balodis – VAS „Latvijas valsts meži” Apaļkoksnes piegādes direktors.

Jautājumi, komentāri:

- A.Cunskis (Latvijas Mežizstrādātāju savienība) – no kā sastāv un kā veidojas izmaksas par cirsmu pirkšanu VAS „Latvijas valsts meži” Apaļkoksnes piegādes vajadzībām?

- A.Balodis (VAS LVM) – atbildot uz iepriekšminēto jautājumu: lai sastādītu pilnīgu VAS LVM Apaļkoksnes piegādes peļņas vai zaudējumu aprēķinu, tajā jānorāda arī cirsmu iegādes izmaksas, kas tiek aprēķinātas pēc tādas pašas metodikas kā ilgtermiņa mežizstrādes līgumiem.

II.daļa

7. Informācija par atklāta konkursa par apaļo kokmateriālu sortimentu piegādi 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros aptaujas rezultātiem un konkursa norises analīze.

Ziņo: A.Balodis – VAS „Latvijas valsts meži” Apaļkoksnes piegādes direktors.

Diskusija:

- J.Herbsts (SIA „CED”) uzskata, ka konkursā par kokmateriālu piegādi pretendentiem pārāk daudz dokumenti un atsevišķi no tiem netika izmantoti vērtēšanas procesā. J.Herbsts ierosina turpmāk iekļaut nolikumā noteikumus, kas paredz izslēgt no dalības turpmākā konkursa procedūrā tādus pretendentus, kuri apzināti piedāvājuši nesamērīgi (piemāram 15%) augstāku cenu, kā arī paredzēt pieskaitījumu pie piedāvātās cenas pretendentiem, kuriem ir FSC sertifikāts. Lai novērstu iespēju, ka visu apjomu nopērk tikai lielie uzņēmumi, ierosina noteikt limitu apjomam, ko var iegādāties viens pircējs.

- N.Perlovskis (SIA „Komiss”) – komisijas lēmumu par to uzņēmumu izslēgšanu no dalības turpmākajā konkursa procedūrā, kuru piedāvājumi nebija cauršūti (t.sk. SIA „Komiss”), uzskata par objektīvu. N.Perlovskis neatbalsta apjoma limita noteikšanu, jo jau šobrīd SIA „Komiss” iepērk kokmateriālus par augstākām cenām nekā izsoles vidējās cenas, lai varētu nodrošināt nepārtrauktu ražošanas procesu.

- A.Cunskis (Latvijas Mežizstrādātāju savienība) – jautājums par to, kā tiks pārdoti lapu koku zāģbaļķi, ja jau šajā konkursā pretendenti nepieteicās uz visu piedāvāto apjomu?

- A.Balodis (VAS LVM) – atbildot uz iepriekšminēto – piedāvājumu un pieprasījumu nosaka tirgus un cena, ja pircēji nepieteiksies paši, LVM pieliks visas pūles, lai tos tomēr apzinātu un piedāvātu attiecīgo sortimentu.

- J.Ķirsis (A/s „Lindeks”) – Vai VAS „Latvijas valsts meži” var nodrošināt MK izveidoto darba grupu (kokmateriālu tirdzniecības modeļa izvērtēšanai) ar kvalitatīvu un objektīvu informāciju?

- R.Strīpnieks (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – VAS LVM viennozīmīgi ir gatava iesniegt nepieciešamo informāciju.

- J.Antoņevičs (SIA „Silva”) – process kopumā bija pārāk sarežģīts. Kā tiks organizēta cenu pārskatīšanas procedūra un kā tiks nodrošināts „caurspīdīgums”?

- A.Balodis (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – VAS LVM pašreiz gatavo cenu pārskatīšanas metodiku, lai nodrošinātu vienlīdzīgus nosacījumus visiem līgumpartneriem. Minētā metodika būs publiski pieejama.

- V.Aunītis (SIA „Sabiedrība Rona”) – izsaka viedokli, ka VAS LVM organizētā izsole nav uzskatāma par biržu, bet gan par monopolstāvoklī esoša uzņēmuma pārdošanas procedūru, tādēļ cena nedrīkst būt vienīgais pretendentu vērtēšanas kritērijs. Priekšlikums: jānosaka piegādes apjoma kvotas, sadalot uzņēmumus pēc pārstrādes jaudām: 1)uzņēmumiem ar pārstrādes jaudu līdz 50 000m3 kvota varētu būt 50% no pārstrādes jaudas; 2)uzņēmumiem ar pārstrādes jaudu no 50 000 līdz 150 000m3 kvota varētu būt 30% no pārstrādes jaudas; 3) uzņēmumiem ar pārstrādes jaudu virs 150 000m3 kvota varētu būt 25% no pārstrādes jaudas.

Kopējā apjoma sadalījums varētu būt šāds: 70% - lielo apjomu pretendentiem un 30% mazo apjomu pretendentiem. Starp mazo apjomu pretendentiem rīkot tieši tādu pašu izsoli kā lielo apjomu pretendentiem.

- J.Leitāns (A/s „Lindeks”) izsaka viedokli, ka pilotprojekts nav bezgalīgs un iespējami drīzākā laikā būtu jākonkretizē turpmākā rīcība, ekonomiskais pamats ir nepietiekošs, lai varētu pateikt, ka šāds process jāturpina. Jautājums: Kas ir ziņojumā pieminētais kokmateriālu sortimentu rezerves fonds?

- A.Balodis (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – kopējais sortimentu apjoms, kas 2003.gadā tika paredzēts piegādei ir 341 000 m3, pašreiz konkursā ir realizēts 301 000 m3, bet 40 000 m3 tika atstāti rezervē, kas tad arī veido atklāta konkursa „Par apaļo kokmateriālu sortimentu piegādi 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros” rezultātā nerealizēto kokmateriālu rezerves fondu. Lai to realizētu, VAS LVM Apaļkoksnes piegādes drīzumā plāno organizēt pārdošanas procedūru.

- J.Bertrāns (A/s „Saldus MR”) – vai prezentētajā peļņas vai zaudējumu aprēķinā norādītās administrācijas izmaksas apjoms ir vadības apstiprināts?

- R.Strīpnieks (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – VAS LVM saimnieciskā darbība tiek saskaņota ar tās īpašnieku un veikta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un pamatojoties uz VAS LVM korporatīvo stratēģiju. Precizējot administrācijas izmaksu posteni, R.Strīpnieks norāda, ka administrācijas izmaksās ietilpst programmnodrošinājuma, transporta, komunikāciju, personāla atalgojuma, biroja inventāra u.c. izmaksas.

- N.Iškovs (A/s „Tukuma MRS”, A/s „Talsu MRS”) – iebilst pret VAS LVM pārdodamā kokmateriālu sortimentu apjoma trīskāršošanu nākošajā gadā pirms nav veikta visa pilotprojekta izvērtēšana.

- I.Veikmanis (SIA „Nelss”) – pirmie 2 piegādes līguma darbības mēneši parāda to, ka VAS „Latvijas valsts meži” ir pirmais klients, kas tik precīzi un kvalitatīvi pilda līgumsaistības. Izsaka viedokli, ka sortimentu apjoms nākošajam gadam ir jāpalielina, jo tas mazinās spriedzi par resursu nepietiekamību tirgū.

- A.Cunskis (Latvijas Mežizstrādātāju savienība) – oponē iepriekšpaustajam viedoklim un uzskata, ka spriedze par resursu nepietiekamību tirgū nākotnē palielināsies un pašreiz nav ekonomiska pamatojuma izlemt, ka šāds pārdošanas modelis jāturpina.

- J.Leitāns (A/s „Lindeks”) - tā kā VAS „Latvijas valsts meži” kontrolē 26% no kopējā resursu apjoma, pārdošana nav birža, bet gan kokmateriālu tirgu regulējoša procedūra.

- I.Ločmels (SIA „Jaunbaltiņi”) – konkursa procedūrai jānodrošina, lai arī tie, kas piedāvā 5-10% zemāku cenu par izsolē nosolītajām cenām, var iegādāties nepieciešamos kokmateriālu sortimentus.

- M.Sīmanis (SIA „Bērzkalni”) – izsaka neizpratni par ilgtermiņa mežizstrādes līgumu slēgšanas pārtraukšanu, ja tiek plānots sortimentu piegāžu līgumus slēgt uz ilgāku termiņu par gadu.

III.daļa

8. Informācija par atklāta konkursa par mežizstrādes darbu veikšanu ar piegādi līdz ceļam 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros aptaujas rezultātiem un konkursa norises analīze.

Ziņo: A.Balodis – VAS „Latvijas valsts meži” Apaļkoksnes piegādes direktors.

Diskusija:

- M.Sīmanis (SIA „Bērzkalni”) – kādēļ ziņojumā tika norādīts, ka konkursi tika rīkoti par vēlu?

- A.Balodis (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – konkursu rezultātā VAS LVM sortimentu piegādes uzsāka tikai šī gada aprīļa mēnesī, bet sadarbības partneru interesēs labāk būtu bijis piegādes (līdz ar to arī mežizstrādi) plānot un uzsākt līdz ar jauna saimnieciskās darbības gada sākumu – janvāra mēnesī.

- A.Cunskis (Latvijas Mežizstrādātāju savienība) – kā konkursa rezultātus ietekmēja prasība nodrošināt elektronisko uzmērīšanu? Uzskata, ka šādas prasības noteikšana liecina par harvesteru tirgotāju interešu lobēšanu. Kādā veidā atsevišķiem uzņēmumiem tika vērtēts, vai iesniegtais piedāvājums nav nepamatoti lēts?

- A.Balodis (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – norāda, ka konkursa nolikumā par mežizstrādes pakalpojumu veikšanu nebija noteikta prasība, ka mežizstrāde jāveic tikai ar harvesteru, bet gan prasība, ka mežizstrādātājam jāveic izstrādāto kokmateriālu uzmērīšana sadalījumā pa sortimentiem, garumiem un diametru grupām un šī informācija par katru cirsmu atsevišķi jānoformē un jāiesniedz pasūtītājam elektroniskā veidā. Šis jautājums tika skaidrots arī VAS LVM rīkotajos semināros par konkursa nolikumu. Atbildot uz otro jautājumu, A.Balodis informē, ka saskaņā ar likuma „Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” un konkursa nolikuma prasībām, gadījumos, kad pretendenta piedāvātā cena ir zemāka vairāk nekā par 10% no nākošās zemākās cenas, iepirkuma komisijas pienākums ir pārbaudīt, vai attiecīgais pretendenta piedāvājums nav nepamatoti lēts. Ņemot vērā iepriekšminēto, iepirkuma komisija attiecīgajiem pretendentiem prasīja iesniegt piedāvātās cenas aprēķina pamatojumu.

- V.Jonins (SIA „Vikkers”) – norāda, ka konkursa izsludināšanas procesā nebija zināms cirsmu sastāvs, kas neļāva precīzi noteikt cenu, tādēļ turpmākajos konkursos būtu nepieciešams saņemt precīzāku informāciju par cirsmu fondu, kokmateriālu izvešanas attālumiem utml.

- E.Dupužs (SIA „Kursa MRU”) – konkursa procedūrā, izvērtējot piedāvājumus, būtu jāņem vērā arī tas, cik katrs pretendents ir godprātīgs nodokļu maksātājs.

- N.Iškovs (A/s „Tukuma MRS”, A/s „Talsu MRS”) – neatbalsta harvesteru ieviešanu mežizstrādē, jo uzskata, ka tie nav piemēroti Latvijas augsnei.

- I.Krūtainis (SIA „Aktīvs”) informē, ka ar harvesteru izmantošanu Latvijas mežos nav nekādu problēmu, jo harvesters ir vieglāks nekā forvarders ar kravu, pie tam harvesters brauc pa vienu vietu vienu reizi, bet forvarders ar kravu – vairākas reizes. Visiem ir labi zināms, ka ar forvarderu izmantošanu Latvijā nav nekādu problēmu.

- P.Varfolomejevs (A/s „Lindeks”) – pauž viedokli, ka konkursa nolikuma skaidrojošajos semināros tika informēts, ka viennozīmīgi uzmērīšana jāveic ar harvesteru, tādēļ arī daudzi uzņēmumi nepiedalījās konkursā.

- A.Balodis (VAS LVM) - kategoriski noraida iepriekšminēto apgalvojumu un norāda, ka tāda informācija semināros netika sniegta. Konkursa nolikuma skaidrojošie semināri tika protokolēti, tādēļ par tajos izskatītajiem jautājumiem var pārliecināties, izskatot attiecīgos protokolus.

- J.Verpakovskis (SIA „Sauleszeme”) – uzskata, ka konkursa procedūras tiek rīkotas tā, lai dotu iespēju tajos uzvarēt jau iepriekš zināmiem lielajiem uzņēmumiem.

- I.Ločmels (SIA „Jaunbaltiņi) – ierosina ieviest neatkarīgu kokmateriālu uzmērīšanas sistēmu, kā arī izsaka neapmierinātību ar VAS LVM veiktajām kokmateriālu piegādēm SIA „Jaunbaltiņi”.

- N.Iškovs (A/s „Tukuma MRS”, A/s „Talsu MRS”) – arī pauž neapmierinātību ar VAS LVM veiktajām kokmateriālu piegādēm.

- A.Apfelbaums (SIA „Kurekss”) – oponē iepriekšminēto un atzinīgi vērtē piegādes līguma izpildi no VAS LVM puses.

- J.Bertrāns (A/s „Saldus MR”) – kritizē A.Apfelbauma izteikto pozitīvo vērtējumu par VAS „Latvijas valsts meži” veiktajām kokmateriālu piegādēm, norādot, ka arī citi uzņēmumi nodrošina piegāžu veikšanu tādā pašā kvalitātē un nav korekti izcelt vienu atsevišķu piegādātāju.

- T.Kotovičš (VAS LVM) – atgādina, ka piegāžu grafiku izpildes vērtēšana nav šīs sanāksmes mērķis un aicina dalībniekus konstruktīvākam darbam.

IV.daļa

9. Informācija par atklāta konkursa par pārvadājuma pakalpojuma veikšanu ar piegādi līdz ceļam 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros aptaujas rezultātiem un konkursa norises analīze.

Ziņo: A.Balodis – VAS „Latvijas valsts meži” Apaļkoksnes piegādes direktors.

Diskusija:

- J.Bertrāns (A/s „Saldus MR”) – izsaka šaubas, vai šāda anketēšana var būt nopietns pamats vērtējuma izdarīšanai, jo aptaujā nav piedalījušies visi meža nozares uzņēmumi.

- A.Balodis (VAS LVM) - atbildot uz iepriekš minēto – aptauja palīdzēja noskaidrot jautājumus, kuriem jāpievērš vērība un papildus jāanalizē, gatavojot dokumentāciju nākošajiem konkursiem, taču nekā gadījumā aptaujas rezultāti nevar būt par pamatu būtisku lēmumu pieņemšanai. Jau iepriekš, prezentējot rezultātus, tika minēts, ka lielākā pārstāvniecība bija no sortimentu pircēju puses, taču no mežizstrādes un pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju puses tā bija salīdzinoši neliela.

- A.Zadiņš (SIA „Lielauto”) – uzskata, ka precīzas atbildes uz aptaujas jautājumiem varēja sniegt tikai tie uzņēmumi, kas piedalījās konkursā un ar kuriem ir noslēgti līgumi. A.Zadiņš norāda, ka būtu interesanti uzzināt to uzņēmēju viedokli, kuriem pašreiz ir noslēgti līgumi ar VAS LVM.

- I.Krūtainis (SIA „Aktīvs”) – uzskata, konkurss par pārvadājuma pakalpojumu sniegšanu kopumā bija sarežģītāks par mežizstrādes darbu veikšanas konkursu. Pauž viedokli, ka vajadzētu vienkāršot uzskaites sistēmu (dokumentēšanu), kā arī vairāk jāattīsta loģistikas sistēma, kas ir abpusēji izdevīga.

- J.Verpakovskis (SIA „Sauleszeme”) – uzskata, ka gadījumā, ja tiks noteikti tonnāžas ierobežojumi, pretendentiem, kuri uzvarēja konkursā par pārvadājuma pakalpojuma sniegšanu, būs grūti saglabāt piedāvātās cenas.

- I.Borherts (z/s „Birzītes”) – norāda, ka, lai arī z/s „Birzītes” piedāvātā cena bija viena no zemākajām, tā ir ekonomiski pamatota, jo uzņēmuma atrašanās vieta ir tuvu attiecīgās iepirkuma daļas, par kuru noslēgts līgums, cirsmu komplektiem.

- N.Iškovs (A/s „Tukuma MRS”, A/s „Talsu MRS”) – Vai VAS LVM neinteresē, vai sadarbības partneri nepārkāpj normatīvo aktu prasības?

- A.Balodis (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – VAS LVM interesēs nepārprotami ir, lai visi sadarbības partneri līguma saistību izpildes procesā ievērotu normmatīvo aktu prasības, tas ir noteikts arī iepirkuma līgumos un gan pārvadātāji, gan mežizstrādātāji ir pilnībā atbildīgi par to.

- A.Kreicbergs (SIA „Alfis”) – kādi kritēriji noteikti uzņēmumu dalījumam lielos, mazos vai vidējos?

- A.Balodis (VAS LVM) - atbildot uz iepriekšminēto – saskaņā ar ES rekomendācijām, vidējā komercsabiedrībā strādā 50-249 darbinieki un gada neto apgrozījums nepārsniedz 23 miljonus latu vai arī bilances kopsumma nepārsniedz 15 miljonus latu, bet mazā komercsabiedrībā strādā ne vairāk par 49 darbiniekiem un gada neto apgrozījums nepārsniedz 4 miljonus latu vai arī bilances kopsumma nepārsniedz 3 miljonus latu.

- J.Jurkāns (SIA „Rūta”) – uzskata, ka atšķiras dalījums ES izpratnē un Latvijas izpratnē, tādēļ katrā konkrētajā gadījumā, sniedzot informāciju, kurā lietots šāds dalījums, būtu nepieciešams norādīt dalījuma kritērijus.

10. Seminārā izskatīto jautājumu un priekšlikumu apkopojums.

- A.Balodis (VAS LVM) – pārskata dienā paveikto, atzīmējot, ka tika izvērtēta konkursu gaita un līgumu slēgšanas procedūra, tika izanalizēti aptaujas rezultāti. Pateicas klātesošajiem par kritiku un saņemtajiem vērtīgajiem priekšlikumiem, kuri tiks apkopoti un izvērtēti nākamo konkursu dokumentācijas sastādīšanas procesā. Noslēgumā aicina klātesošos sūtīt VAS LVM visus priekšlikumus, kas varētu palīdzēt uzlabot kokmateriālu sortimentu pārdošanas modeli.

- I.Kovisārs (A/s „Lindeks”) - aicina VAS LVM izvērtēt apaļkoksnes tirdzniecības modeli saistībā ar meža kapitāla palielināšanu un nozares konkurētspējas veicināšanu.

- N.Iškovs (A/s „Tukuma MRS”, A/s „Talsu MRS”) – izsaka šaubas apaļo kokmateriālu tirdzniecības modeļa lietderību.

- A.Jansons (SIA „Artavs”) – ierosina vienkāršot konkursu procedūru dokumentēšanu, kā arī izstrādāt tādus konkursa nosacījumus, kas vairāk veicinātu mazo uzņēmumu iespējas tajos piedalīties.

- M.Sīmanis (SIA „Bērzkalni”) – izsaka viedokli, ka VAS LVM veic savu interešu uzspiešanu uzņēmējiem, piemēram, nedodot iespēju mainīt līgumu noteikumus, un brīdina klātesošos nebūt lētticīgiem, jo LVM nepilda solījumus.

11. Plkst. 15:30 T.Kotovičs paziņo par semināra slēgšanu.

Semināra vadītājs: T.Kotovičs

Protokolēja: A.Kārkliņa

 

"Par apaļo kokmateriālu sortimentu piegādi 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros"- ziņojums par konkursu un līgumu slēgšanas procedūru, aptaujas rezultāti un izvērtējums.

 

"Par mežizstrādes darbu veikšanu ar piegādi līdz ceļam 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros" - ziņojums par konkursu un līgumu slēgšanas procedūru, aptaujas rezultāti un izvērtējums.

 

"Par pārvadājumu pakalpojumu veikšanu 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros" - ziņojums par konkursu un līgumu slēgšanas procedūru, aptaujas rezultāti un izvērtējums