16 • 07 • 2024

Skolotāji iepazīst Latvijas un Zviedrijas pieredzi meža izglītībā

1

Jūlijā četrdesmit skolotāji no visas Latvijas satikās AS “Latvijas valsts meži” (LVM) organizētajos 36 stundu pedagogu tālākizglītības kursos, kas LVM vides izglītības programmas ietvaros šogad norisinājās jau astoņpadsmito reizi. Trīs dienu garumā pedagogi dalījās savā pieredzē, īstenojot vides izglītību Latvijas skolās, kā arī smēlās iedvesmu jaunām idejām no Zviedrijas dabas skolu pieredzes.

Tālākizglītības kursu programma veidota ar Norpldus projekta “Schools growing together with forests” atbalstu, un tajā tika iekļautas dažādas meža izglītības darbnīcas, kuru ietvaros Latvijas skolotāji kopā ar Zviedrijas dabas skolu kustības pārstāvi un mācību grāmatu autori Lotu Karlegardu (Lotta Carlegård) izzināja ilgtspējīgas meža izglītības īstenošanas metodes Zviedrijas skolās. Tāpat kursu ietvaros skolotājus par tīru mežu nozīmi izglītoja Cūkmens Latvijas Vides aizsardzības projekta "Nemēslo mežā" ietvaros.

img 9677

Lai arī LVM Kalsnavas arborētums ierasti ir vieta, kurā iepazīt vietējās un ārzemju kokaugu sugas, šoreiz kursu dalībnieki kopā ar arborētuma speciālistiem uzzināja, kā kopā ar skolēniem, veicot pirolīzes eksperimentus, iegūt ogles vai darvu. Tāpat klātesošie varēja gūt priekšstatu, kā vienkāršus un visiem pieejamus dabas materiālus izmantot radošo darbu veidošanā. Īpašu sajūsmu skolotājos rosināja darbnīca, kurā tika pētīts koksnes produktu pielietojums pārtikas rūpniecībā, izgaršojot senlatviešu receptes, kuras daudzās mājsaimniecībās un restorānos sastopamas arī šodien.

Turpinot iepazīt meža zinātni, skolotāji devās uz LVM Kalsnavas kokaudzētavu, kuras darbinieki ikdienā nodarbojas ar sēklu ieguvi, stādu audzēšanu, kā arī meža koku sēklu bankas uzturēšanu. Pēc ekskursijas skolotāji atzina, ka lielākais dienas pārsteigums esot bijis tieši bērzu sēklu ieguves plantācija, jo, atšķirībā no priežu un egļu plantācijām, bērzu sēklu ieguvei nepieciešamas siltumnīcas, lai novērstu sēklu nekontrolētu izplatīšanos un atvieglotu to ievākšanas procesu.

Nākotne slēpjas pārdomātos lēmumos

Tālākizglītības kursu laikā pedagogi tika aicināti ne vien darboties praktiski, bet arī domāt kritiski. Kopā ar meža nozares ekspertu Kristapu Klausu tika šķetināti dažādi ar nozari saistīti maldīgi priekšstati, analizēta meža nozīme Latvijas ainavā un ekonomikā, kā arī tika rosināta diskusija, kādai jābūt izglītībai par ilgtspējas jautājumiem Latvijā.

Iepazīstot ilgtspējīgas mežu apsaimniekošanas praksi un meža notiekošos procesus, pedagogi kopā ar LVM Vidusdaugavas reģiona vecāko plānotāju Kārli Taukaču apmeklēja Lubānas apkārtnes mežus – tika aplūkotas gan jaunaudzes, gan vidēja un pieauguša vecuma meži, tostarp aci pret aci sastopoties ar egļu astoņzobu mizgrauža (Ips typographus) bojājumiem egļu audzēs un secinot, cik liela ietekme uz meža veselību ir cilvēku pieņemtajiem lēmumiem.

Skolotājas apmeklēja arī LVM Podiņu kokaudzētavu, kurā iepazinās ar meža stādu ražošanas procesu no sēklas līdz stādam. Pedagogi iepazina, kas ir stādu skološana, cik ātri aug mežs, vai meža stādi pieejami jebkuram un kāda ir ikdiena, strādājot kokaudzētavā.

AS "Latvijas valsts meži" piedāvā gan 12, gan 36 stundu tālākizglītības kursus pedagogiem, kuri izvēlas mācību procesā integrēt meža tematiku. Profesionālās pilnveides kursi ir saskaņoti ar LR Izglītības un zinātnes ministriju un tiek veidoti sadarbībā ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru, kā arī Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta Tālākizglītības centru. Papildu informācija par LVM vides izglītības programmām: www.lvm.lv/skolam.