AS “Latvijas valsts meži” (LVM) kokmateriālu pārvadājumu veikšanai izmanto speciāli aprīkotus kokvedējus ar riepu spiediena kontroles sistēmu, kas nodrošina optimālu gaisa spiedienu riepās atbilstoši ceļa segumam un nestspējai. Sistēmas lietošanas mērķis ir samazināt transportēšanas ietekmi uz nesaistīta seguma, piemēram, grants vai smilts ceļiem. Rezultātā tiek saglabāta ceļu kvalitāte, paildzināts ceļa izmantošanas periods nelabvēlīgos laika apstākļos un samazinātas ceļu uzturēšanas izmaksas.
LVM riepu spiediena kontroles sistēmu dažādu projektu ietvaros sāka pētīt jau 2009. gadā. Uzklausot Skandināvijas valstu pieredzi, kur šāda sistēma jau bija ieviesta darbībā, pirmie tās izmēģinājumi tika īstenoti arī Latvijā.
“Riepu spiediena kontroles sistēmas būtība ir vienkārša: samazina spiedienu kokvedēja riepās, palielinot saķeres laukumu, līdz ar to spiediens uz ceļa kvadrātcentimetru samazinās. Tas savukārt, ne tikai ļauj izmantot ceļus tad, kad parasti kokvedēji to vairs nevar, bet pat uzlabo ceļa seguma kvalitāti, to sablietējot, nevis uzirdinot, kā to izdarītu transportlīdzekļi ar augstu gaisa spiedienu riepās. Samazinot riepās spiedienu no 8 līdz 2 atmosfērām, saglabājam ceļu segumu un kokvedēja tehnisko stāvokli, kā arī uzlabojam braukšanas komfortu kokvedēja vadītājam. Turklāt, pateicoties riepu spiediena kontroles sistēmai, samazinās kokvedēja radītais troksnis, kas jo īpaši būtiski, braucot garām apdzīvotām vietām,” skaidro LVM transporta plānošanas vadītājs Jānis Vipulis.
Riepu spiediena kontroles sistēma sniedz būtisku atbalstu atbildīgas mežsaimniecības īstenošanai visa gada garumā. Piemēram, pavasarī un rudenī, kad ir ceļi ir pārmitri vai vasarā, kad smilšaināki ceļi izžuvuši, ar parastiem kokvedējiem braukšana radītu būtiskus ceļa bojājumus un padarītu ceļus nepieejamus. Turpretī, kokvedēji ar riepu spiediena kontroles sistēmu, izvēloties atbilstošu spiedienu riepās, var turpināt lietot ceļus, nepasliktinot to stāvokli. Tādējādi var nodrošināt meža apsaimniekošanas darbu nepārtrauktību un resursu pieejamību koksnes pārstrādes industrijai.
“Īpaši liels ieguvums kokvedējiem, kas aprīkoti ar riepu spiediena kontroles sistēmu, ir uz bezseguma vai smilšainām brauktuvēm – tādu ceļu stāvokli šīs meža mašīnas pat uzlabo. Ceļus var lietot arī parasti kokvedēji, ja ik pa laikam pa tiem pārbrauc arī kokvedējs, kas aprīkots ar riepu spiediena kontroles sistēmu. Ikdienā to mēdz dēvēt par “ceļa ruļļa” efektu – parasts kokvedējs smiltis uzirdina, kokvedējs ar riepu spiediena kontroles sistēmu šīs smiltis kā ceļa rullis sablietē,” skaidro LVM piegādes izpilddirektors Mārtiņš Krūze.
Ja sākotnēji riepu spiediena kontroles sistēmas izpēte bija LVM iniciatīva, tad šobrīd šādas sistēmas kokvedējiem izvēlas uzstādīt arī privātajā sektorā.
Kravas kokvedēji, kas sniedz pārvadājumu pakalpojumus LVM, ir aprīkoti ar tehnoloģijām, kas sniedz iespēju optimizēt un saņemt darba uzdevumus elektroniski, to skaitā, katras kravas transportēšanai ir sagatavots konkrēts attiecīgajā situācijā labākais maršruts, tādējādi novēršot risku, ka krava tiek transportēta pa ceļu, kas tajā brīdī nav piemērots braukšanai, piemēram, ilgstošu nokrišņu dēļ.
Pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, LVM ir izstrādājusi IS risinājumus, kas uzlabo ikdienas darbu plānošanu un īstenošanu, piemēram, LVM izveidotā ģeotelpiskās informācijas programma LVM GEO sniedz informāciju par konkrētā brīdī aktuālu un kokvedējam izmantojamu ceļu un krautuvju informāciju, tostarp arī par aktuāliem ceļu lietošanas ierobežojumiem, kas radušies nelabvēlīgu laika apstākļu dēļ.