Lai arī pagājuši vairāk nekā 75 gadi, kopš Latvijas teritorijā notikusi aktīva karadarbība, atsevišķās vietās vēl joprojām var atrast gan sprādzienbīstamus priekšmetus, gan citas vēsturiskas kara liecības. AS “Latvijas valsts meži” (LVM), plānojot meža infrastruktūras būvniecības darbus, sprādzienbīstamu priekšmetu esamību šajās vietās cenšas paredzēt vēl pirms darbu uzsākšanas.
“Lai netiktu apdraudēti meža infrastruktūras būvniecības darbu veicēji, sprādzienbīstamo priekšmetu sanācijas darbus LVM cenšas paredzēt jau būvobjektu projektēšanas stadijā. Šāda pieeja ļauj būvdarbu veicējam tāmē paredzēt līdzekļus šo darbu veikšanai. Sprādzienbīstamo priekšmetu atrašana un utilizēšana jeb teritorijas sanācijas darbi ir salīdzinoši dārgi. To drīkst veikt tikai daži šādiem darbiem īpaši licencēti uzņēmumi,” skaidro LVM Meža infrastruktūras tehniskās uzraudzības vadītājs Miervaldis Vītols.
Ne vienmēr šīs vēstures liecības dabā ir skaidri redzamas un identificējamas, tāpēc projektētājam ir jābūt arī kā vēsturniekam. Mūsdienās lieliski palīdz LVM pieejamās tālizpētes iespējas. Piemēram, LIDAR zemes reljefa modelī var redzēt aviācijas uzlidojumos sabombardētās teritorijas un ierakumus, kas liecina par bijušajām frontes līnijām. Savukārt LVM meža infrastruktūras speciālisti, pamatojoties uz iepriekšējo pieredzi, bieži nojauš, kuros objektos varētu būt nesprāgusi munīcija.
Zvārdes iecirkņa teritorijā ir visvairāk nesprāgušās munīcijas. Tas gan ir likumsakarīgi, jo iecirkņa teritorijā ilgstoši atradusies gan frontes līnija, gan tautā sauktais “Zvārdes poligons”, kura teritoriju padomju armija izmantoja kā kara aviācijas mācību mērķu poligonu.
“Šobrīd Blīdenes tuvumā noris būvniecības darbi attīstāmajā meža autoceļā “Māliņu ceļš”. Šī objekta realizācijai paredzēti papildus līdzekļi, lai veiktu nesprāgušās munīcijas meklēšanu un utilizēšanu. Ziemā sala apstākļos sanāciju nav iespējams veikt, tāpēc būvniekam nācās gaidīt, līdz zeme atkūst. Šoreiz izrādās, ka tas bijis pamatoti, jo pirmajā dienā pārbaudot tikai 300 metrus garu ceļa trases posmu, profesionāļi ir atraduši ievērojamu daudzumu nesprāgušu lādiņu. Sanācijas darbi turpinās un ir skaidri zināms, ka tiks atrasti vēl citi lādiņi,” skaidro LVM meža infrastruktūras speciālists Mārcis Cielava.
“Vietas, kurās atrodamas pēckara liecības, iecienījuši arī nelegālie senlietu racēji, kuri, meklēdami ko vērtīgu, nereti izrok un turpat virszemē pamet sprādzienbīstamus priekšmetus. Tā pirms kāda laika Ķauķu ceļa būvniecības laikā būvnieks informēja, ka objekta teritorijā pamanīti aizdomīgi priekšmeti. Secinājām, ka nedēļas nogalē objekta tuvumā viesojušies nelegālie senlietu meklētāji vai metāllūžņu vācēji, kuri sev nevajadzīgos atradumus novietojuši kaudzītē grāvmalā objekta teritorijā. Kaudzē bija arī sprāgstvielas, tāpēc būvniekam nācās darbus pārtraukt un saukt atbildīgos dienestus, kuri sprāgstvielas utilizētu,” turpina LVM meža infrastruktūras speciālists Mārcis Cielava.
Lasīt vairāk: