AS “Latvijas valsts meži” (LVM) vasarā veic regulāru atvašu un zāles pļaušanu ceļu nomalēs, lai uzlabotu ceļu stāvokli un to kalpošanas laiku. Līdz novembra vidum pļaušanas darbus plānots veikt 17 418 km apjomā.
“Izaugušie krūmi un koki ceļmalās apgrūtina ūdens atvadi, to saknes sāk bojāt ceļa konstrukciju, bet zari pārklāj gaisa telpu virs ceļa, kas neļauj ceļam žūt un pakāpeniski sagrauj ceļu, samazinot tā kalpošanas laiku. Tāpēc ir būtiski zāles un atvašu pļaušanas darbus veikt laikus un regulāri,” skaidro LVM meža infrastruktūras plānošanas vadītājs Jānis Buņķis.
Atvašu un zāles pļaušana tiek veikta trīs dažādos platumos: līdz 2 metriem, 2–4 metriem un 4–6 metriem. Ceļa nomales ik gadu tiek pļautas līdz 2 metri platā joslā. Pārējos pļaušanas platumus piemēro atbilstoši atvašu garumam un ceļa kategorijai ik pa 2 līdz 3 gadiem.
Zāle un atvases tiek pļautas ar piekabinātām vai uzkarinātām pļaujmašīnām, ar kurām visbiežāk tiek aprīkoti lauksaimniecības traktori. Nereti šie darbi tiek veikti arī ar rokas instrumentiem, it īpaši vietās, kur ir sarežģīts reljefs un grāvju izvietojums.
“Par atvašu un zāles pļaušanu LVM slēdz līgumus uz 3 sezonām, lai sadarbības partneri varētu rēķināties ar stabilu darba apjomu ilgākā periodā. Līgumos paredzēts vienības cenas pārrēķināšanas mehānisms atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajam patēriņu cenas indeksam. Šogad, saistībā ar dīzeļdegvielas cenas samazinājumu, pakalpojuma cenas vidēji samazinājušās par 9%,” skaidro LVM meža infrastruktūras plānošanas vadītājs Jānis Buņķis.
Ikdienas meža autoceļu uzturēšanas darbos ietilpst ap 30 dažādiem darbiem, katram no tiem ir izstrādātas kvalitātes prasības, kuras tiek pārbaudītas. Atkarībā no sezonas, tiek veikta: ceļa klātnes kopšana (planēšana, profilēšana, pielīdzināšana) no pavasara līdz rudenim, savukārt ziemā tiek organizēta ceļa klātnes attīrīšana no sniega, rievošanu, kaisīšanu. Tādus operatīvos darbus, kā piemēram, ceļa seguma iesēdumu un bedru remontu, LVM veic visa gada garumā.
Lasīt vairāk: